Vil du ha folk med, fortell en historie.
I 2012 solgte George Lucas Star Wars-universet til Disney for fire milliarder dollar. Det han egentlig solgte, var et fiktivt univers i sin egen fantasi, og tusenvis av ikke-eksisterende planeter. Han solgte en historie.
Hva har Lucas med kristent lederskap å gjøre? Historier gjør mer enn å underholde. Hvis du vil at folk skal forstå og identifisere seg med noe, hva som helst, så fortell en historie om det.
Jeg fascineres av de mekanismene som skjer når mennesker møtes. Kommunikasjon betyr å gjøre felles, og er ikke kun for spesielt begavede, eller spesielt interesserte. Ingen kan leve uten fellesskap med andre. Alle kommuniserer hele tiden.
Derimot er det mange måter å kommunisere på, men bare historiefortelleren innehar kraften til å bevege mottakeren fra observatør til deltager. En god historie er ikke bare noe vi lytter til, men noe vi tar del i som om den skjer med oss. Den gode historien har iboende kraft til å igangsette en indre dialog, og tar innersvingen på våre egn forsvarsmekanismer.
“Hvis visjon er det indre bildet man ser for seg, vil historiefortelling kunne skape et narrativ som gjør visjonen til noe man har sammen. Fortellingen gir visjonen bein å gå på. “
Jesus bruker historier også. En betydelig del av hans undervisning skjer i form av lignelser. Poenget med lignelsen er ikke om den er sann, men å vise hvem du er og hvem Gud er.
En mann hadde to sønner, og du skjønner med en gang at han ene er smart og han andre er dum, eller den ene er som deg og den andre er ikke det. Men så lærer livet oss at vi har i oss å være begge to. Og den kjærlige pappaen er Gud.
Formidling av historier utløser ofte en «klikk-opplevelse» i hjernen, noe som gir mulighet til å koble med det noen prøver å si. Derfor vil de som kan fortelle gode historier, kunne skape sterkere forbindelser med andre.1
Dette beviste også den anerkjente psykologiprofessoren, Uri Hasson ved Princeton University (Røislien, 2023).ii Ved å scanne hjernene til mennesker som lyttet til spennende hverdagshistorier, fant Hasson ut at hjerneaktiviteten til lytterne ble samstemt mens historien utspant seg. Ikke bare det, men hjernene ble synkronisert med den som fortalte historien også.
Kort fortalt blir en historie til en historie når man organiserer hendelser og alt det kjedelige tas vekk. I historiefortelling kalles dette for struktur, i motsetning til antistruktur som ikke gir like mye mening for hjernen.
Ta Sakkeus i Bibelen, kjeltringen som stjal fra folk. Der var ikke mye til historie, annet enn tilfeldigheter og jag etter egen vinning. Den historien berører ingen. Men da han ble en karakter, som klatret opp i et tre for å se Jesus, og av det møtet ble inspirert til å gjøre godt igjen og følge Jesus, fortalte han en god historie som siden har gitt trøst og håp til kjeltringer av alle slag.
Historiefortelling er ikke lenger bare et verktøy for fagfolk som George Lucas. Resten av verden har fått opp øynene for hvordan hele kulturer blir formet av historiefortellere. Som kristen leder er du representant for den store historien og har en viktig stemme. Vil du ha folk med, fortell en historie.
av John-Magnus Etnan
Først publisert på Led Nasjonalt 2024