
Tentro 2.0 – For deg som vil ha mer
Tentro 2.0 er en tidlig del av UNG LEDER, og en naturlig oppfølging til Tentro. Det er en gyllen mulighet til å holde momentumet med konfirmantene etter høytidsdagen er unnagjort – og til å inkludere nye ungdommer til en nydelig anledning for trosopplæring. Tentro 2.0 består av 15 samlinger fordelt utover ett år, og sikter seg inn på 10. klassingene i deres forsamling. Det skaper en nydelig arena for ungdommene å bygge vennskap seg i mellom, og for dere som ledere å kunne gå tett sammen med ungdommene.
Innholdet i Tentro 2.0 følger tråden videre fra temaene som ble introdusert i løpet av Tentro-året (se oversikt nedenfor). Sammenlignet med Tentro, så er Tentro 2.0 mye mer samtalebasert, med ønske om å engasjere ungdommene til å sette egne ord på tanker om tro og tvil. Til å hjelpe samtalen i gang, så er det utviklet undervisningsvideoer per samling, samtaleguide til kursholder og elevhefte til deltakere. Disse videoene består stort sett i samtaler mellom to personer rundt et tema – de introduserer et tema, og inviterer dere til å fortsette samtalen lokalt. På denne måten kan dere som ledere bruke mest tid og energi på å være tilstede med ungdommene og fasilitere samtalen.
Bla videre for å finne mer detaljer om hvordan det hele er lagt opp, og hvordan dere kan sette i gang i deres lokale kirke.
Kort oppsummert nøkkelinfo:
– Fokus: Relasjoner, trosopplæring og samtale
– Målgruppe: 15-16-åringer / 10. klasse
– Omfang: 15 samlinger à ca. 2 timer (noen samlinger tjener på mer tid)
– Når: Anbefalt fordelt over ett år, ikke avhengig av å følge skoleår
– Ressurser: Undervisningsvideoer, elevhefte og samtaleguide til kursholder
– Hvor: Lokalt og/eller regionalt
– Praksis: Mulighet for å kombinere med å være medleder i, f.eks., Tentro
Hvorfor velge Tentro 2.0
- Videreføring av fellesskapet: Fortsett å bygge sterke vennskap og fellesskap gjennom teambuilding, samtaler og felles aktiviteter.
- Dypere bibelundervisning: Få en grundigere forståelse av Bibelen og lær å formidle troen på en enkel og relevant måte.
- Praktiske ferdigheter: Lær hvordan du kan leve ut troen din i hverdagen, inkludert bønn, gode vaner og trosfylte relasjoner.
- Engasjement i kirken: Bli en aktiv del av kirken gjennom konkrete godhetsinitiativer og engasjement i lokale prosjekter.
En bro til videre lederskap
Tentro 2.0 fungerer som en naturlig brobygger mellom Tentro og Ung Leder-programmet. Det er et viktig år for både personlig vekst og for å forberede seg på fremtidige roller i kirken.
Betydning for den lokale kirken
Gjennom Tentro 2.0 vil du bidra til å styrke det lokale kirkefellesskapet. Din innsats og utvikling er med på å bygge en levende og engasjert menighet.

Kjøp lisens til Tentro 2.0
-
Tentro 2.0 – 2025/2026NOK 3.000 / year

For mer informasjon, ta kontakt med projektleder.
Tobin Sletten
Prosjektleder Ung leder
482 26 678
Sesjoner på Tentro 2.0
1. SEMESTER
SESJON 1: Introduksjon
Denne første sesjonen er 100% lagt opp til at dere skal bli kjent som gruppe, bygge forventning, og legge noen mål og planer for året dere har i vente!
SESJON 2: Bibelen – en historie om å være fremmed
Målet for opplæringen er at eleven skal kunne: Se de store linjene som blir trukket fra 1.Mosebok til Johannes Åpenbaring og se hvordan vi kan plassere vår egen historie i Bibelens store historie.
SESJON 3: Tro – en naturlig del av hverdagen
Målet for opplæringen er at eleven skal kunne: Få noen verktøy man kan bruke for å gjøre tro til noe levende i hverdagen som forvandler både enn selv og omgivelsene sine.
SESJON 4: Jesus først – Hellige vaner
Målet for opplæringen er at eleven skal kunne: Lage en plan for hvordan Jesus kan bli det viktigste i hverdagen gjennom hellige vaner og trosfylte relasjoner.
SESJON 5: Godhet – vi gjør noe godt for andre
Målet for opplæringen er at eleven skal kunne: Planlegge konkrete godhetsinitiativer som gjennomføres uka etter.
SESJON 6: Troskriser – hvordan kan jeg navigere gjennom dem?
Målet for opplæringen er at eleven skal kunne: Få en dypere forståelse av hvordan Guds ord, fellesskapet og de kristne praksisene kan gi håp og trøst i vanskelige sesonger i livet, og lære seg hvordan vi kan navigere i livet med både tro, logikk og følelser.
2. SEMESTER
SESJON 7: Identitet – Hva forteller jeg meg selv?
Målet for opplæringen er at eleven skal kunne: Forstå mer av hvorfor man tenker som man tenker, og lever som man lever. Lære hvordan vi kan justere på fortellingen som spilles av i hodet.
SESJON 8: Verdier – Hvem ønsker jeg å være?
Målet for opplæringen er at eleven skal kunne: Velge noen verdier som man ønsker skal være retningsangivende i livet og finne ut hvordan usynlige verdier kan bli til en synlig livsstil.
SESJON 9: Samfunnsengasjement – Hva gjør jeg med det?
Målet for opplæringen er at eleven skal kunne: Lære om hvordan en rettferdig Gud forholder seg til urettferdigheten i verden, og hvordan vi kan gjøre det samme.
SESJON 10: Kjærlighet og seksualitet
Målet for opplæringen er at eleven skal kunne: Få innblikk i hvorfor Bibelen sier det den gjør om kjærlighet og seksualitet. Lære hvordan seksualiteten kan rammes inn i gode rammer både som singel og i romantiske forhold.
SESJON 11: Økonomi – Tiende
Målet for opplæringen er at eleven skal kunne: Reflektere over hvordan man vil forholde seg til den kristne praksisen tiende og hvordan vi kan ha en personlig økonomi som ærer Gud.
SESJON 12: Den hellige ånd – Tungetale
Målet for opplæringen er at eleven skal kunne: Utforske hva tungetale er og hvordan dette hemmelige språket med Gud kan berike sin personlige relasjon med Han i hverdagen.
SESJON 13: Den lokale kirken – verdens håp
Målet for opplæringen er at eleven skal kunne: Få en større forståelse av hva kirke er og gaven man har fått til å bruke i fellesskapet man er en del av.
SESJON 14: Himmelen – ikke en destinasjon, men en relasjon
Målet for opplæringen er at eleven skal kunne: Få noen nøkler til å forstå mer av bibeltekstene som handler om himmelen og reflektere over hvordan dette påvirker oss her og nå.
Forslag til gjennomføring
Det finnes mange ulike måter å gjennomføre samlingene til Tentro 2.0 på. Noen samles kanskje i kirkelokalet, andre i hjemmene.
Vi tenker at like viktig som undervisningen er, er matfellesskapet. Å sette av tid til å snakke sammen, spise sammen og være sammen gjør noe med den enkelte.
Slik kan en 2 timers samling se ut.
19.00 Introduksjon av dagens tema
19.20 Forventingsavklaring for samlingen,
19.40 Videoundervisning
20.00 Måltid og fellesskap
20.25 Samtale m/ samtaleguide
20.40 Introduser utfordring
20.50 Bønn
21.00 Ferdig
*Klokkeslett er ment for å kunne illustrere tidsbruken
Slik kan en 6 timers samling se ut.
08.30 Stilletid m/Bibel
09.00 Frokost
09.30 Lovsang
09.50 Introduksjon av dagens tema
10.00 Videoundervisning 1
10.15 Samtale m/ samtaleguide
11.00 Lek og Aktivitet
11.30 Videoundervisning 2
11.45 Samtale m/ samtaleguide
12.30 Lunsj
13.30 Videoundervisning 3
13.45 Samtale m/ samtaleguide
14.30 Egen refleksjon
14.45 Avslutning m/ bønn
15.00 Ferdig
*Klokkeslett er ment for å kunne illustrere tidsbruken